Ako byť konečne organizovaná a nezabúdať podstatné veci
Téma „Ako byť organizovaná“ delí (podľa mňa) mamy na tri skupiny.
1. skupina – prirodzene organizované ženy. Kupujú si nový diár na každý rok a na Silvestra ho majú zaplnený bez veľkých prázdnych období.
2. skupina – mamy s okamžitou alergickou reakciou pri začutí slova „organizovaná“. Síce do tejto skupiny nepatrím ale aspoň súcitím. V čase písania článku mám kvôli alergii už dlhší čas opuchnuté červené oči a dýcham len cez ústa.
3. skupina – mamy, ktoré v kútiku duše vedia, že niečo ako kalendár, diár a notes sú užitočné veci a dokonca s nimi aj majú dobré skúsenosti, len… sa im proste nechce ich stále používať. To som presne ja.
Tento článok je pre skupinu 2 a 3. Organizované mamy z jednotky – ak máte chuť, napíšte do komentárov nejaké vaše fígle; zídu sa nám!
Prečo byť organizovaná?
Toto sa pýtam samej seba vždy, keď sa mi nechce ani perom pohnúť a niečo si zapísať. Veď v mojom živote sa aj tak nič extra nedeje a všetko potrebné si pamätám!… Či nie? (Práve som si spomenula, že som asi pred troma týždňami napísala na Modrého koníka o detskú bundu a úplne som na to zabudla 😅.)
A sme doma. Len čo prestanem so zapisovaním, začnem zabúdať. A nepríjemnosti sa kopia – meškám s platbou na školský výlet, nejdem na dohodnutú preventívku k obvodnej, pred oslavami narodenín impulzívne nakupujem, pretože som na ne nebola pripravená. Zoznam pokračuje donekonečna.
Nie je to však len o zmeškaných povinnostiach. Keď nemám predstavu o dňoch, premeškám príležitosť ísť niekam sama, pretože mi nenapadne dohodnúť si vopred babysitting. Alebo naopak, ideme zbrklo na akciu, na ktorú nás niekto pozve, no keby som mala predstavu o našom kalendári, možno by som vedela povedať „Nie, ďakujem, potrebujeme si tento víkend oddýchnuť.“.
Keď nemám skutočnú predstavu o svojich povinnostiach (a možnostiach) na ďalšie dni, začne ma hneď od rána tlačiť vlak akútnych úloh a požiadaviek od iných ľudí. No a ja sa nechám už len tak bezmocne vláčiť, kam ma povedie. Omnoho rýchlešie vyhorím, som nervózna na deti (ako keby ony za to mohli) a ani s manželom nie je všetko ok, keďže na jeho otázku „Podarilo sa ti už dohodnúť termín u toho ortopéda?“ odpoviem „Akého ortopéda?“.
Používať kalendár a plánovať si dni neznamená stať sa otrokom svojich predstáv o dokonalo produktívnej mame. Práve naopak. Len keď mám predstavu o svojich dňoch, stávam sa (v rámci možností) paňou svojho času a nie sebaľútostnou ženou, ktorej materstvo kradne život (alebo si to aspoň myslí).

3 veci, ktoré potrebuje každá mama, aby mala deň v rukách
Trochu megalomanský nadpis, ja viem.
Každá organizovaná mama má iný systém, ale podstata zostáva asi rovnaká.
1. kalendár
Pravdepodobne nič prekvapivé. Kalendár jednoducho potrebuješ. Ja používam dva – je to otravné, ale pri väčšej rodine mi to takto funguje najlepšie.
Kalendár, na ktorý vidí každý člen rodiny
Napríklad nejaký typ rodinného kalendára. Deti sa v ňom celkom dobre orientujú. Môžeš vyrobiť značku, ktorú budeš spinkou posúvať po jednotlivých dňoch, aby mali deti predstavu, ako sa pohybujeme v čase. Ak v ňom farebne vyznačíš udalosti, na ktoré sa dokola pýtajú, budú vidieť, ako sa k nej približujú. Takýto kalendár je dobrá pomôcka aj pre teba. Nemusíš hneď vyťahovať mobil, aby si získala predstavu, čo ťa kedy čaká, kto má tento mesiac sviatok a podobne.
Kalendár, ktorý vidíš ty doma aj tvoj muž v práci
Aspoň u nás doma platí – dohodnúť sa na niečom s manželom nestačí. Ak to nebude vidieť vo svojom pracovnom kalendári v počítači, tak to jednoducho neexistuje. Ale ak mu už v stredu vyskakuje na obrazovke, že mám vo štvrtok večer pravidelné stretnutie s kamoškami, nič si tam nedá a ráta s tým.
Keď obaja vieme, kedy nás s ktorým dieťaťom čaká lekár alebo nejaká rodinná udalosť, predchádzme tým nepríjemným stretom typu Ale-ty-si-nepovedala-že-tvoj-strýko-má-zajtra-oslavu-ktorú-nesmieme-zmeškať.
2. vlastný diár
Myslím tým diár, v ktorom máš dosť miesta na zapisovanie si úloh na každý deň. Kedysi som používala diáre s dátumami. Ale už som s tým skončila. Buď mali málo miesta na zapisovanie pre každý deň, alebo ho mali dosť, no potom už boli príliš hrubé. Prekážalo mi tiež, že pri denných diároch nemám dobrý prehľad o týždni vopred. A tiež po obdobiach, keď som si nič nezapisovala, som mala dojem, že len plytvám papierom, keď ho poriadne nepoužívam.
Ak si v podobnej situácii, mám pre teba tip. Nebude sedieť každému, ale mne vyhovuje fantasticky.
AKo si vyrobiť vlastný diár
- Vezmi si ľubovoľný zápisník bez riadkov.
- Do ľavého horného rohu napíš dnešný dátum.
- Pravú stranu si rozdeľ nasledovne:
- V polovici strany sprav perom vodorovnú čiaru; tým rozdelíš stranu na hornú a dolnú polovicu.
- Dolnú časť rozdeľ opäť čiarou na dve polovice – tentoraz vertikálnou zdola nahor!
- Pravú stranu spodného dielu zase rozdeľ vodorovne na dve polovice.
- Posledné dva body zopakuj.
- Vzniknuté sekcie si označ postupne dátumami. Spolu s prázdnou stranou vľavo by si mala dostať prehľad o najbližších siedmych dňoch. Celé mi to trvá len chvíľočku.

Neprekáža mi, že nemám na všetky dni rovnako veľa priestoru, práve naopak. Na najbližšie dni si potrebujem zapísať podrobnosti, na tie ďalšie už len hrubú predstavu. A že si niektoré veci musím prepisovať každý deň znovu a znovu? Nevadí. Aj tak sa to často nestane. Život s deťmi je natoľko dynamický a meniaci sa, že udalosť, ktorú si jeden deň zapíšem, už nemusí zajtra platiť.
3. notes na všetko
Mám ho stále vytiahnutý. Ak si na niečo spomeniem, rovno si to zapíšem. Povinnosti aj nápady. Keď si plánujem na ďalšie dni, mám ho otvorený a zapisujem si z neho veci do diára (Tú bundu z Modrého koníka som tam poznačenú nemala 😅.). Kedže je tenký, mám ho so sebou v kabelke, aj keď idem do mesta, aby som ho mala po ruke. Pretože čo si nezapíšem hneď, to sa o pár krátkych chvíľ nadobro stratí v útrobách mojich chaotických myšlienok.
+ bonus „Čo treba dokúpiť“
Pri viac než jednom človeku v dome je užitočné mať verejné miesto, kam môže hocikto zapísať (čochvíľa) chýbajúci produkt (kečup, vreckovky, granule pre psa…). Niekomu vyhovuje papier na chladničke, iná rodina používa kriedovú tabuľu. Je to len na vašich preferenciách. Hlavne si nejaké to miesto zvoľte. Keď pôjde niekto z vás najbližšie do mesta, stačí si odfotiť zoznam chýbajúcich vecí.
Bola pre teba téma „Ako byť organizovaná“ užitočná? Alebo to vnímaš úplne inak? Ak sa ti chce, napíš o tom dole do komentárov, rada si to prečítam.
Poznáš niekoho, komu by tento článok pomohol? Pošli mu ho!
Maj sa krásne a nestrať samu seba 😘
P.
Skvelé tipy ❤️
Osvedčilo sa mi písať dôležité udalosti do telefónu…, bohužiaľ, nikto iný z rodiny to nevidí:)
V rámci rodiny si môžete prepojiť mobilné kalendáre (aj spolu s kalendárom v počítači) 👍. Držím palce 😊.